Alla inlägg den 2 april 2007

Av Elin - 2 april 2007 11:45

Min helg började med att jag gick på Pietås Stadsbibliotek.Så himla bra start, kunde inte ha blivit bättre, helt ärligt.Det blåste lite men det gjorde inget alls. Jag gick ditt med hög förväntan, hade skrivit ner massor av böcker som jag ville läsa, frågade efter 4 av dem som var utlånade sen vid 5te försöket vart det jackpot! Ut ur mörkret vart den lyckliga vinnaren som fick följa med mig hem. Denna boken handlar om en mamma som tycks ha allt, två väluppfostrade barn, en make som älskar henne och en säkrad ekonomisk sits.Rätt vad det är så faller hon i djup deprission utan att veta vad det är som får henne att må dåligt, hon har ju allt. Tillsammans med en psykolog så gör de resan tillbaka i hennes undermedvetnaför att få se vad som döljer sig där.Jag har hunnit hälften och det är en spännande och fängslande sann historia, som alla andra böcker jag läst. Typ.Här nedan följer ett ax-plock av de böcker jag läst.Äcklig. En sann berättelse om en Mors grymhet.Starkare än Hatet. Denna boken är verkligen helt otrolig. Jag har svårt att förstå att en pojke (barn) som utsätts för så mycket ont kan vara med om så mycket och fatta så många vettiga belsut.Slav. Denna bok hittar jag inte på internet, den hadlar om en flicka som kidnappas under ett "tillslag" mot hennes by, hon säljs vidare till en familj och där utsätts hon för övergrepp och förnedring. Boken skildrar hennes vardag och hennes funderingar.Man får följa hennes dagar i fångenskap. Den vite Massajen. Många har säkert hört om filmen och boken.Läs boken, detajlerna känns mer levande då. Ett "vitt" par åker till Kenya och tjejen i förhållandet blir störtfärälskad i en Massaj.Hon väljer att stanna i Kenya och leva ett liv med honom men det blir inte riktigt som hon tänkt sig. En Massaj som lever på halv-stäppen i Kenya har intesamma vanor som en Europeisk tjej från Schweiz. Det hela urartar och förteelesen följer ni bäst i boken. En Blomma i Afrikas Öken & Ökenblommans återkomst.Dessa två böker handlar om Waris, en tjej född i Somalia, hon får uppleva den verklighet som kommer i samband med könsstympning. Hon skildrar denna verklighet på ett tydligt och framgående sätt. Om man inte var insatt i denna hemska sanning innan så blir man det efter man läst denna bok. När man sedan läst första boken så blir man så gott som tvungen att läsa Ökenblommans återkomst. Där får man veta vad som hände sen, vilket känns väldigt aktuellt.Pojken som kallades Det. (Jag har läst Trilogin om hans liv)Denna boken kan ingen vettig människa INTE hört talas om. Mamman som tvingar sin son att äta aföring, mamman som låter sitt barn dricka amoniak, mamman som tynar sin son till bristningsgränsen.Den här boken är helt sanslös, David Peltzer berättar om sin barndom och alla hemskheter som kantrar den. Den är så fängslande att man inte kan lägga bort den för ens en stund. Man vill bara gå tillbaka i tiden och söka upp denna mamman alltså. Det finns inte ord för hur mycket denna berättelse rör.Sen de nästkommande böcker är nästan ett måste i detta fall också.Man vill ju veta vad som händer med den lilla pojken som kallades det.Sekten.I den här boken så får vi följa en familjs resa in i det okända.Livet i en sekt. Allt börjar med att de får kontakt med en "Heelare" som ska hjälpa deras dotter att bli frisk. Och allt eftersom dras de djupare och djupare in i detta samliv där aga och bassning (utskällningar) är en del av vardagen.Regler som ändras av en diktatorliknade ledare förvirrar medlemmarna i denna rörelse med de vågar inte annat än lyda. Familjen lämnar ifrån sig allr de äger och sina rättigheter att vara egna individer. Vi får följa en familj där barnen fostras till att hata sina egna och där föräldra-roller inte har någon verkan eftersom alla dansar efter samma diktator-pipa.Iskallt & Stenhårt.En svensk medborgare i USA, skjuter sin dotters förövare och döms till ett hårt och långt straff i ett av nutidens värsta fängelser i Texas.Från att vara en fri man med fru och barn, arbete och en vardag.Denna kisen såg inte månen och stjärnorna på 13år istället såg han betongväggar.Bakom stängda dörrar.En dotter som föder två av sina egna syskon. Med sin egen pappa barn till sina barn. En bok om incest.Hon hålls "fånge" hos sin pappa i 4år och hennes liv fylls av manipulation och sexuella övergrepp. Allt detta händer i en svensk stad och det får mig att verkligen fundera över sveriges socialtjänst och polismyndigheter. Vad sitter det i liksom? Är de blinda?Tusonde gången.Flickan/Tjejen/Mamman vi får föjla i boken blir som barn utsatt för sexuella övergrepp av sin pappa. Hon anmälde honom när hon var 20 år.Hennes liv kantades av missbruk i stora mängder. Hon missbrukade mat, droger, pengar och alkohol.Anhörig.Katerina Janouch är en av Sveriges mest kända sex och samlevnads rådgivare.I denna boken berättar hon om hur det är att vara medberoende. Alltså hur det är att leva med en missbrukar och hur svårt det kan vara att slå sig fri.En bok att läsa om hur det kan vara för dem med alkoholister/narkomaner i sin familj eller nära omgivning.Nattens Barn.Porrstjärnans liv i bokform. Hur Tarci Lords hamnade där hon hamnade.En bok om hennes uppväxt och senare liv som innefattar droger, lögner och en hel del äventyr. Hennes biografi tilltalade mig inte speciellt mycket men säkert finns det någon som gillar den. Ego Girl.Big Brother Carolina berättar om sitt liv.Lite för mkt komersiellt för min del. Hennes liv intresserar mig inte, jag läste denna bok hemma hos Bella natten innan jag åkte till Piteå för att jag inte kunde sova. I brist på annat kan man säga. Thats it.Jag väljer livet.För några år sedan så stod det i Aftonbladet om tjejerna som lyckats smita från Beligiens Monster. En av dessa har skrivit en bok om sitt liv i fångenskap.Boken handlar om hur hon bodde i en fuktig källare hos en pedofil i Beligen.Där hon vart våldtagen och miisshandlad om vart annat.Det har senare visat sig att denne förövaren hade tillsammans med sin fru kidnappat fler barn än Sabine. De fann lik i hans gräsmatta bland annat. Den här boken är bra. Läs den! Såld.Den ryska tjejen Natasja blir lurad till fångenskap och tvingad till prostution.Hon försöker rymma från sina "övermän" men lyckas inte och straffas enormt.Hon berättar om livet i fångenskap och vilka fysiska och psykiska påfrestningar som kom med dessa. Den här boken skriker LILJA 4-ever och den berättar noggrant hur det fungerar inom Traffic-ing, verklig och lättrelaterad bok. Jag fick verkligen en uppfattning om vad och hur detta kunde ske.Vingklippt Ängel.Såhär skiver man en bok, Berny har lyckats förmedla känslan så oerhört bra.Hon berättar med känslor och inte med ord. Det var som att man kände boken istället för att läsa den. Hon berättar om hur hon är Mano-dep och hur hon skär sig gång på gång. Hur allting är rosa när hon mår bra och de människor hon inte gillar är gråa, som maskiner. Denna bok är har inte en spännande handling men ändå är det så svårt att släppa den. Man vill läsa hennes ord, till den sista stavelsen, läs själva så får ni se. Spökflickan.Denna bok är skriven av barnpsykologen Torey Hayden och hon har ett egetsätt att se barnen och deras beteenden. Flickan i boken är instängd i sig själv och pratar inte med andra personer. När hon vistas hemma så pratar hon, men i övrigt så ses hon som stum. Torey misstänker misshandel, övergrepp osv men kan inget bevisa så länge flickan inte talar.Det visar sig att det är inte vilka övergrepp som helst det handlar om utan svart-konst ritualer. Säg det inte till någon.Den här boken hör till en av de bästa jag läst.Jag kan inte säga mer än att man undrar hur världen och sammhället kan fungera såhär. Den handlar om rent slaveri och människoförtryck. För guds-skull; LÄS DEN!Det finns inte en chans i världen att ni kommer ångra er. Det man känner efter att ha läst denna boken är hjälplöshet och ovishet. Man vet för lite och kan inte göra något alls.Wooops, hela inlägget vart typ böcker. Men dagen är inte slut än. Jag står fortfarande upp på jobbet, måste göra det så jag kan röra mig om vartannat.Jag har så sjukt ont i ryggen, jag önskar att någon kunde köra en dropkick raktöver ryggraden på mig och sedan trampa på den medan jag ligger men det kanske inteär det mest vettiga att göra. Imorgon ska jag till naprapaten, billigt.Men välbehövligt. Jag är lite nervös, får väl fråga om han kan spela någon harmoniskmusik så jag slipper höra alla knak och brak i ryggen. Fan va det ska smattra då! Hua. Nu är det snart dags för lunch, det är inte allt för länge kvar.Kavrt i ett, det är inte så fy skam. Om 45 min så ska jag plantera asset i personalrummet ensam och tänka på Ida som fyller 20 idag. Kul för henne, hon sitter säkert inne på systemet och väljer sitt vin med omsorg.Det kan ju hon roa sig med för imorgon när hon kommer hit så är inte jag här.Med lite tur så kanske hon jobbar på ons, för det gör jag också men man kan inte hoppas på för mycket.Igår var det april, april. Jag försökte mig på annakå men det gick inte som jag ville. Det är inte så lätt att lura någon på mobilsvar kan man ju lätt konstatera. :)I helgen iaf så åt jag Brieost i min ensamhet, pratade med Andreas om min katt somhan hade vart tvungen att åka på djur-akuten med också kollade jag på tv. Samt saknade min sambo i hemlighet.Det har vart trevligt och skönt att få vara ensam ett dygn för första gången på jag vet inte hur länge, jättelänge iaf!Nu är det snart lunch, ska försöka runda av det här nu.På mitt sätt, som det alltid blir.Kom ihåg att du är unik, precis som alla andra!

Presentation

Omröstning

Du.. (och Jag)..
 känner mig sedan innan bloggen?
 känner mig inte alls?
 vet vem jag är men känner mig inte?
 läser här mer sällan än gångerna vi ses?
 läser bloggen av en slump?
 gillar mig inte men läser av nyfikenhet?

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards